العدد (4070) الخميس 23/11/2017 (بدري حسون فريد..رحيل الاستاذ)       لفريد بدري حسون فريد سمو يتوهج       لنتذكــر بـــدري حسون فريد       حوار مع الرائد المسرحي الفنان بدري حسون فريد              لقاءمع الفنان الكبيربدري حسون فريد:المسرح لم يولدفي يوم واحد،بل هو سلسلةمن إرهاصات فكريةوإجتماعية       بدري حسون فريد.. ذاكرة الايام العصيبة       بدري حسون فريد.. غربة مزدوجة!       عشت ومتّ شامخاً سيدي بدري حسون فريد       الرائد المسرحي بدري حسون فريد وكتابه: قصتي مع المسرح    

 

 

     محرك البحث





بحث متقدم
 

     المتواجدون حالياً

المتواجدون حالياً :29
من الضيوف : 29
من الاعضاء : 0
عدد الزيارات : 18508664
عدد الزيارات اليوم : 3988
أكثر عدد زيارات كان : 33537
في تاريخ : 15 /03 /2017
 

 


ملاحق جريدة المدى اليومية » الأخبار » الملاحق » كان زمان


نجمة المثقفين تنقلب هي الاخرى الى معلمة!

وآخر وظيفة تولتها زوزو نبيل هي وظيفة رقيبة بمصلحة الفنون!
ان الرقيبة المعلمة تقلد الآن تحية كاريوكا، فتتعلم الرقص بالجلابية البلدي والضرب بالكراسي والدكك وزجاجات الرمل!
طبق الأوردفر
وتشترك معها في تمثيل فيلم"سجن العذارى"الذي كتبه محمد مصطفى سامي ويخرجه إبراهيم عمارة، سميرة احمد...


النجمة التي نشلت قلب المنتج السينمائي بطرس زوباتللي واعتنق من أجلها الإسلام وسمّى نفسه شريف زالي!
ان سميرة احمد تلعب دور نشالة، تلتقط حافظات النقود والساعات والأساور الذهبية من جيرانها وجاراتها في الأوتوبيس والترام والترولي باص.. ويلعب شكري سرحان دور طالب الجامعة الذي يستولي في النهاية على قلب اكبر نشالة في مدينة القاهرة..
ولما كان عماد حمدي لونا من طبق"الاوردفر"الذي يقدمه المنتجون في أفلامهم ليفتحوا شهية المتفرجين.. فقد اشترك هو الآخر في هذا الفيلم بدور الدكتور مهدي الذي تتوب على يديه سميرة احمد وثلاث ممثلات من نجوم الصف الثاني هن عواطف رمضان ونعمة شكري وفوزية احفظ مركزك.. الزوجة الخامسة لعبد العزيز محمود!

عبد العزيز محمود والزوجة الخامسة
قلت لفوزية احفظ مركزك:
- أين عبد العزيز محمود؟
قالت:
- اصطلح معايا!
- مبروك
- الله يبارك فيك
- وهو بيعمل ايهه دلوقتي؟
- زي ماهو!
- بيغني؟
- طبعا بيغني أمّال بيرقص؟
- لسه ما بطلش الحكاية دي؟
- يبطلها ازاي بقى؟
- زي الواحد ما يبطل عادة من عاداته السيئة!
- هو كل حاجة فيه سيئة إلا الغناء!
- هل كنت تعلمين انه تزوج قبلك اربع زوجات؟
- كنت اعلم انه متزوج من ثلاث فقط.. وعلشان كده أنا حبيته!
- حبيتي فيه ايه؟
- كانت لذة عندي اني اخطف راجل من 3 زوجات!
- ولو كان متزوجا من واحدة فقط؟
قالت فوزية احفظ مركزك:
- ما كانشي يهمني!
حسدوني حسدوني
ورأيت الدماء تنزف من اصبح زوزو نبيل بعد معركة عنيفة اشتركت فيها مع فتوات الشاشة..
قلت لها:
- سلامة صباعك؟
 قالت:
- هذه هي الضريبة التي ادفعها في كل فيلم!
- ازاي؟
- بيحسدوني!
- مين ده؟
- واحد ربنا يسامحه!
- عمل ايه؟
- قال لي ايه الجمال ده كله يا مدام.. إنني وشك زي ماتكوني عاملة ماكياج دلوقتي حالا!
- وفيها ايه دي؟
- مافيهاش حاجة.. لكن لما تعرف اني كنت عاملة ماكياج من 8 ساعات تعرف ليه انا اتحسدت!
- هل تؤمنين بالحسد؟
- وهي دي عاوزة كلام.. ده انا موعودة بيه!
- زي ايه؟
 - في فيلم وكر الملذات برضه حسدوني دماغي انكسرت ، وفي أسرار الناس رجلي انكسرت وكله من الحسد!
أنا مطيعة ومديحة مغرورة.
- ما سر نجاحك؟
- الطاعة العمياء للمخرجين!
- وايه كمان؟
- وعدم الغرور!
ثم قالت:
- الغرور يقتل الممثلة!
- من هي الممثلة التي قتلها الغرور؟
- بصراحة؟
- طبعا.
- وتقدر تنشر؟
- طبعا.
- مديحة يسري!
- ولكن مديحة ليست مغرورة؟
- لا.. ده انت ماعندكش فكرة بقى؟
- من الذي علمك التمثيل؟
- لم يعلمني احد. أنا موهوبة!
- بم تتفاءلين ومم تتشاءمين؟
- أنا أتفاءل بالقط الأسود.. وأتشاءم من مخرج معروف!
- من هو؟
- حسن الإمام!
- كان صديقك وكنت بطلة أفلامه المفضلة؟
- أنا سر نجاحه.. وقد زارني هذا الأسبوع وقال لي احنا عاوزين نعيد المجد بتاعنا سراً!
أولادي اغلى من عينيه
- ما اهم نبأ حدث لك؟
- ان ابني خلف بنت!
- وسماها ايه؟
- هالة!
- بتحبيها؟
- جدا.. هي عندي اغلى من عينيه  واغلى من أولادي كلهم!
- مين عندك اغلى من الثاني.. عنيكي أم  أولادك؟
- أولادي!
- ليه؟
- علشان لما اعمى اولادي يسحبوني!
الحقيقة مرة
- لماذا انقطعت عن الإذاعة؟
- الشغل في الإذاعة بيخضع لنظرية العرض والطلب!
- ما رأيك في تمثيليات الإذاعة؟
- أنا عمري ما فتحت الراديو وسمعت رواية لآخرها!
- كنت نجمة الإذاعة المدللة فما الذي حدث؟
- أنا لا استطيع ان أقول الحقيقة!
- ليه؟
- علشان الحقيقة مرة!

أنا نجمة المثقفين
- أين تضعين نفسك بين النجوم؟
- أنا نجمة المثقفين!
- انت نجمة ترسو
- أحيانا عندما ألعب أفلاما شعبية!
قلت للرقيبة المعلمة:
- ما رأيك في برامج الإذاعة؟
- برامج الإذاعة زي السلطة.. بس المفروض ان السلطة تفتح الشهية!
- وبرامج الإذاعة؟
 قالت زوزو نبيل:
- بتسد النفس!

جليل البلداوي
آخر ساعة / تشرين الثاني-1958 



المشاركة السابقة : المشاركة التالية


     القائمة البريدية